Membaca Perempuan Nan Bercinta
(PNB) karya Faisal Tehrani tidak ubah seperti suatu odisi mencari ilmu yang
sedikit mengecewakan. Mengecewakan kerana penyudahnya agak antiklimatik dan
tergantung (pada hemat aku). Seperti karya-karya Faisal Tehrani yang terdahulu,
novel yang menjadikan teras Islam sebagai nadi utama ternyata amat kuat aroma
feminismanya. Ada yang memberitahu bahawa PNB ini merupakan kesinambungan
daripada Tuhan Manusia dan aku sebenarnya harus membaca yang itu dahulu sebelum
mengangkat PNB. Ada pula yang bilang PNB ini mampu berdiri sendiri tanpa perlu
dibaca Tuhan Manusia terlebih dahulu untuk faham ceritanya. Entahlah. Aku belum
baca Tuhan Manusia dan aku baru sahaja usai baca PNB, faham sahaja kisahnya.
Cuma ulasan ini mungkin kurang ampuh kerana aku tidak baca Tuhan Manusia.
Mungkin.
Faisal Tehrani masih lagi kekal
dengan trademark beliau; laras bahasa
yang tinggi, kupasan isu yang teliti dan semestinya jenaka sinikal tempelakan
terhadap masyarakat yang disuntik secara separa sedar di dalam lembar demi
lembar novelnya yang sarat dengan konten Islamik. Aku akui agak perlahan
membaca PNB gara-gara kontennya yang pada hemat aku agak ‘berat’ untuk aku digest (mungkin juga kerana naïf dan
kecetekan ilmu agamaku sendiri yang membuat bacaanku tersekat-sekat dan
berkali-kali harus berhenti untuk mengugel beberapa hal yang disebut di dalam
PNB) dan juga jalan ceritanya yang agak meleret (namun aku tidak begitu
kisahkan kerana ini novel deskriptif yang meligatkan otak). Kalau ada di antara
kalian yang mungkin terfikir ini novel cinta yang beralaskan tema Islamik, sila
pergi ke rak PTS. Di sana mungkin boleh bertemu judul yang cocok dengan selesa
kalian.
Ini adalah plot cerita yang aku
nampak (kalau ada yang salah atau terkurang/terlebih harap diberitahu di ruang
komen); asasnya PNB berkisar tentang seorang wanita feminis bernama Tengku
Idora yang punya fahaman dan pendirian sendiri terhadap konsep dan aplikasi
fahaman feminism dalam Islam, yang dikira harus ditegak dan dilaungkan meskipun
jauh di sudut hatinya beliau sedikit-sebanyak akur bahawa fahamannya itu agak
tergelincir dari ajaran Islam yang pada hakikatnya suatu agama yang syumul. Namun
pada masa yang sama beberapa watak dimunculkan dan kisah mereka bergaul-gaul
antara satu sama lain, memberikan perspektif yang berbeza-beza tentang definisi
apa itu Islam di mata mereka.
Sub-plot yang bergerak secara
tidak parallel dengan kisah Tengku
Idora yang aku kesan ada tiga. Pertama, kisah pencarian nur seorang lelaki
bangsa asing bernama Bastian yang sejak sekian lama menaruh hati terhadap
Tengku Idora namun sekadar memendamkan sahaja rasa hatinya dek perbezaan agama.
Kedua, kisah abang ipar kepada Tengku Idora yang bernama Hashemi yang pada
mulanya sekadar menurut majoriti para ilmuan terhadap kebencian mereka pada
seorang ilmuan Islam yang bernama Dr. Ali Taqi dan pada akhirnya membuang
tanggapan negatifnya terhadap lelaki cendekiawan tersebut setelah benar-benar
mengenali beliau dengan lebih dekat. Ketiga, kisah Briana rakan sekerja Tengku
Idora yang mulanya ateis namun di penghujung cerita mula menerima nur Islam.
Ketepikan plot buat seketika dan
aku kira kontroversi yang bertiup seputar tentang isu ada beberapa pihak yang
kononnya mahu novel ini disekat merupakan suatu ketidakwajaran bagi pendapat
aku. Pertama, ya mungkin ada juga bibit-bibit yang menyuarakan teras syiah dan
sunni dan supramazhab (suatu terma asing yang sehingga kini saya kurang faham
maksudnya) di dalam novel ini namun ia tidak lebih daripada dinyatakan dalam
bentuk makluman atau fakta, banyak menerangkan daripada memancing (kalau kalian
faham maksud aku). Kedua, isu liberalisasi Islam, perjuangan Hezbollah, kupasan
tentang pengurusan jemaah haji oleh pihak berwajib di Mekah dan beberapa lagi
isu dipersembahkan (bagi aku) dalam bentuk paling diplomatik, ada hitam ada
putihnya, ada baik ada buruknya. Makanya terpulang kepada pembaca untuk
menilai, dan aku yakin rata-rata yang berani angkat novel ini untuk dibaca
bukan daripada golongan yang *ehem* dangkal otaknya. Ketiga, kalau ya novel ini
mahu disekat gara-gara empat soalan yang dibangkitkan oleh Bastian di awalan
novel yang menjadi batu penghalang baginya untuk memeluk Islam, (kerana aku
pernah terbaca entah di mana tentang asas mengapa buku ini harus disekat adalah
oleh sebab hal ketiga ini) makanya mereka yang mengusulkan untul buku ini
disekat ternyata pada hemat aku *ehem* agak dangkal otaknya kerana gagal
melihat novel ini secara keseluruhannya dan tidak membuat bandingan secara
berkesan.
Ini merupakan karya kedua tulisan
Faisal Tehrani yang aku baca (yang pertama merupakan Ketupat Cinta yang pada
kaca mata aku amat berbeza gaya naratif dan penceritaannya) makanya aku tidak
punya banyak rujukan lain untuk aku bandingkan tulisan beliau. Namun begitu,
berdasarkan novel ini dan Ketupat Cinta, aku sudah mulai menyukai karya beliau
dan mungkin di masa akan datang akan berani untuk membaca novel-novel beliau
yang lain. Namun harus aku ingatkan, PNB bukan untuk semua. Mungkin akan ada
yang mencemuh dan pasti juga ada yang tersenyum memuji. Aku harus angkat topi
pada Faisal Tehrani tentang kemahiran luar biasa beliau untuk menghidupkan watak-watak
di dalam cerita yang beliau persembahkan. Ternyata banyak kajian yang
besungguh-sungguh dilakukan oleh penulis untuk memastikan akurasi fakta dan
maklumat yang dinyatakan. Mohon pembaca baru ambil masa untuk meneliti nota
kaki (mungkin sebab aku banyak kali
berhenti baca dan ambil masa untuk teliti jurnal yang disebut dalam nota kaki
novel ini) yang terselit di beberapa bab novel ini kerana dengan cara itu anda
akan lebih faham tentang konten yang dipersembahkan.
Ya, ini mungkin satu ulasan hambar yang tidak konklusif dari kaca mata seorang pembaca baru iaitu aku. Kalian punya hak untuk caras dan bidas semahunya kerana bagi aku, tiada ulasan yang sempurna. Ini hanya apa yang aku rasa dan fikir tentang novel ini. Apa-apapun, ini antara novel yang pernah aku
baca yang aku kira baca sekali faham secupak, bacaan seterusnya baru
bergantang-gantang fahamnya datang. InsyaAllah.
Ulasan