273: [siri ulasan buku] #21 - perempuan nan bercinta karya faisal tehrani.


Membaca Perempuan Nan Bercinta (PNB) karya Faisal Tehrani tidak ubah seperti suatu odisi mencari ilmu yang sedikit mengecewakan. Mengecewakan kerana penyudahnya agak antiklimatik dan tergantung (pada hemat aku). Seperti karya-karya Faisal Tehrani yang terdahulu, novel yang menjadikan teras Islam sebagai nadi utama ternyata amat kuat aroma feminismanya. Ada yang memberitahu bahawa PNB ini merupakan kesinambungan daripada Tuhan Manusia dan aku sebenarnya harus membaca yang itu dahulu sebelum mengangkat PNB. Ada pula yang bilang PNB ini mampu berdiri sendiri tanpa perlu dibaca Tuhan Manusia terlebih dahulu untuk faham ceritanya. Entahlah. Aku belum baca Tuhan Manusia dan aku baru sahaja usai baca PNB, faham sahaja kisahnya. Cuma ulasan ini mungkin kurang ampuh kerana aku tidak baca Tuhan Manusia. Mungkin.

Faisal Tehrani masih lagi kekal dengan trademark beliau; laras bahasa yang tinggi, kupasan isu yang teliti dan semestinya jenaka sinikal tempelakan terhadap masyarakat yang disuntik secara separa sedar di dalam lembar demi lembar novelnya yang sarat dengan konten Islamik. Aku akui agak perlahan membaca PNB gara-gara kontennya yang pada hemat aku agak ‘berat’ untuk aku digest (mungkin juga kerana naïf dan kecetekan ilmu agamaku sendiri yang membuat bacaanku tersekat-sekat dan berkali-kali harus berhenti untuk mengugel beberapa hal yang disebut di dalam PNB) dan juga jalan ceritanya yang agak meleret (namun aku tidak begitu kisahkan kerana ini novel deskriptif yang meligatkan otak). Kalau ada di antara kalian yang mungkin terfikir ini novel cinta yang beralaskan tema Islamik, sila pergi ke rak PTS. Di sana mungkin boleh bertemu judul yang cocok dengan selesa kalian.
Ini adalah plot cerita yang aku nampak (kalau ada yang salah atau terkurang/terlebih harap diberitahu di ruang komen); asasnya PNB berkisar tentang seorang wanita feminis bernama Tengku Idora yang punya fahaman dan pendirian sendiri terhadap konsep dan aplikasi fahaman feminism dalam Islam, yang dikira harus ditegak dan dilaungkan meskipun jauh di sudut hatinya beliau sedikit-sebanyak akur bahawa fahamannya itu agak tergelincir dari ajaran Islam yang pada hakikatnya suatu agama yang syumul. Namun pada masa yang sama beberapa watak dimunculkan dan kisah mereka bergaul-gaul antara satu sama lain, memberikan perspektif yang berbeza-beza tentang definisi apa itu Islam di mata mereka.

Sub-plot yang bergerak secara tidak parallel dengan kisah Tengku Idora yang aku kesan ada tiga. Pertama, kisah pencarian nur seorang lelaki bangsa asing bernama Bastian yang sejak sekian lama menaruh hati terhadap Tengku Idora namun sekadar memendamkan sahaja rasa hatinya dek perbezaan agama. Kedua, kisah abang ipar kepada Tengku Idora yang bernama Hashemi yang pada mulanya sekadar menurut majoriti para ilmuan terhadap kebencian mereka pada seorang ilmuan Islam yang bernama Dr. Ali Taqi dan pada akhirnya membuang tanggapan negatifnya terhadap lelaki cendekiawan tersebut setelah benar-benar mengenali beliau dengan lebih dekat. Ketiga, kisah Briana rakan sekerja Tengku Idora yang mulanya ateis namun di penghujung cerita mula menerima nur Islam.

Ketepikan plot buat seketika dan aku kira kontroversi yang bertiup seputar tentang isu ada beberapa pihak yang kononnya mahu novel ini disekat merupakan suatu ketidakwajaran bagi pendapat aku. Pertama, ya mungkin ada juga bibit-bibit yang menyuarakan teras syiah dan sunni dan supramazhab (suatu terma asing yang sehingga kini saya kurang faham maksudnya) di dalam novel ini namun ia tidak lebih daripada dinyatakan dalam bentuk makluman atau fakta, banyak menerangkan daripada memancing (kalau kalian faham maksud aku). Kedua, isu liberalisasi Islam, perjuangan Hezbollah, kupasan tentang pengurusan jemaah haji oleh pihak berwajib di Mekah dan beberapa lagi isu dipersembahkan (bagi aku) dalam bentuk paling diplomatik, ada hitam ada putihnya, ada baik ada buruknya. Makanya terpulang kepada pembaca untuk menilai, dan aku yakin rata-rata yang berani angkat novel ini untuk dibaca bukan daripada golongan yang *ehem* dangkal otaknya. Ketiga, kalau ya novel ini mahu disekat gara-gara empat soalan yang dibangkitkan oleh Bastian di awalan novel yang menjadi batu penghalang baginya untuk memeluk Islam, (kerana aku pernah terbaca entah di mana tentang asas mengapa buku ini harus disekat adalah oleh sebab hal ketiga ini) makanya mereka yang mengusulkan untul buku ini disekat ternyata pada hemat aku *ehem* agak dangkal otaknya kerana gagal melihat novel ini secara keseluruhannya dan tidak membuat bandingan secara berkesan.

Ini merupakan karya kedua tulisan Faisal Tehrani yang aku baca (yang pertama merupakan Ketupat Cinta yang pada kaca mata aku amat berbeza gaya naratif dan penceritaannya) makanya aku tidak punya banyak rujukan lain untuk aku bandingkan tulisan beliau. Namun begitu, berdasarkan novel ini dan Ketupat Cinta, aku sudah mulai menyukai karya beliau dan mungkin di masa akan datang akan berani untuk membaca novel-novel beliau yang lain. Namun harus aku ingatkan, PNB bukan untuk semua. Mungkin akan ada yang mencemuh dan pasti juga ada yang tersenyum memuji. Aku harus angkat topi pada Faisal Tehrani tentang kemahiran luar biasa beliau untuk menghidupkan watak-watak di dalam cerita yang beliau persembahkan. Ternyata banyak kajian yang besungguh-sungguh dilakukan oleh penulis untuk memastikan akurasi fakta dan maklumat yang dinyatakan. Mohon pembaca baru ambil masa untuk meneliti nota kaki  (mungkin sebab aku banyak kali berhenti baca dan ambil masa untuk teliti jurnal yang disebut dalam nota kaki novel ini) yang terselit di beberapa bab novel ini kerana dengan cara itu anda akan lebih faham tentang konten yang dipersembahkan.

Ya, ini mungkin satu ulasan hambar yang tidak konklusif dari kaca mata seorang pembaca baru iaitu aku. Kalian punya hak untuk caras dan bidas semahunya kerana bagi aku, tiada ulasan yang sempurna. Ini hanya apa yang aku rasa dan fikir tentang novel ini. Apa-apapun, ini antara novel yang pernah aku baca yang aku kira baca sekali faham secupak, bacaan seterusnya baru bergantang-gantang fahamnya datang. InsyaAllah.   

Ulasan