Aku secara harfiahnya melonjak
kegirangan apabila boss besar Buku Fixi memberitahu aku yang novel keduaku
bakal dilancarkan bersama-sama dengan novel kedua Nadia Khan. Jujur aku bilang,
aku tumpang bangga dan terharu apabila diberi peluang untuk berkongsi lime-light
dengan satu-satunya novelis Fixi di mana novel debutnya, KELABU, sudah entah
berapa kali diulangcetak dan masih lagi mengungguli carta bestseller toko-toko
buku sekitar Malaysia. Jadi apabila aku mendapat tahu yang Nadia Khan bakal
muncul dengan novel keduanya yang berjudul GANTUNG, senyum aku sampai ke
telinga.
Sebenarnya aku punya ekspaktasi
yang agak tinggi untuk GANTUNG kerana bagi aku, KELABU merupakan antara novel
terbitan Buku Fixi yang terbaik sehingga ke hari ini (aku punya senarai 10
novel Fixi kegemaran sepanjang masa tetapi atas sebab-sebab tertentu aku enggan
dedahkan di sini, maaf ya?). Jadi apabila aku mula membaca GANTUNG, aku
berharapkan sesuatu yang luar biasa, aku mengharapkan yang aku merasai sensasi yang
kalau tidak serupa, lebih kurang sama seperti mana selepas aku membaca KELABU
dua tahun yang lalu (dua tahun, gosh…lamanya!).
GANTUNG aku klasifikasikan
sebagai novel psikologi/seram, setebal 293 halaman dan punya 44 bab tidak
termasuk epilog. Itu konstruksi asas novel ini. GANTUNG berkisar tentang empat
remaja sekolah (aku kira mereka ini pelajar tingkatan empat), Gibbs, Ray, KJ
dan Troll yang bersekolah di sekolah elit bernama Sekolah Menengah Cemerlang
Gemilang Terbilang. Ya, nama sekolahnya kelakar. Abaikan nama sekolah tersebut,
ia bukanlah penting mana sangat pun. Empat bersahabat ini menjalani kehidupan
sebagai pelajar berlandaskan prinsip Musketeer Code, suatu peraturan di mana
tiada sesiapa di kalangan mereka tidak dibenarkan mempunyai kekasih tetap dan
perempuan yang didampingi oleh salah seorang daripada mereka harus secara
literalnya dikongsi bersama. Oh, naskhah GANTUNG ini awal-awal lagi harus aku
jauhkan letaknya daripada dicapai oleh mereka yang di bawah umur kerana di
dalamnya banyak sungguh adegan-adegan yang pada hemat aku amatlah tidak age-appropriate.
Aku tidak nafikan pada penelitian
aku kekuatan sebenar penulisan Nadia Khan terletak pada kebolehan beliau untuk
mencerna dan menghasilkan watak-watak yang bersifat bersahaja, walaupun tidak
begitu dinamik (ada beberapa watak yang tidak mengalami sebarang perkembangan
baik dari segi emosi, fizikal dan sebagainya), tetapi dekat dan relatable
di hati pembaca. Seperkara lagi, aku juga lihat bahawa kekuatan mana-mana karya
hasilan Nadia Khan terletak pada dialog-dialog yang dituturkan oleh watak-watak
yang dibinanya. Jika diteliti, hampir 70% daripada keseluruhan teks dalam novel
GANTUNG ini merupakan dialog. Plot cerita banyak bergerak atas bantuan dialog yang
dituturkan, itu teknik yang digunakan oleh Nadia Khan. Beliau tidak perlu
menjadi seorang penulis yang overtly descriptive, menghuraikan latar
tempat dan masa agar pengisiannya dapat membantu pemahaman pembaca; hanya
dengan lontaran-lontaran dialog yang apt, bersahaja dan realistik,
beliau mampu menggerakkan plot dengan berjaya sekali. Ini kelebihan penulis
yang aku nampak.
Baiklah, kembali kepada ulasan
GANTUNG. Jujur aku beritahu, apabila sampai separuh aku membaca novel ini aku
tidak nampak lagi hala tuju plot cerita. Ya, aku sedar yang wujud dua susunan
plot yang sedang bergerak secara selanjar, di mana:
a)
Kisah Gibbs, Ray, KJ dan
Troll di sekolah/asrama
b)
Kisah Khalil (seorang bekas
pelajar yang tiba-tiba ‘dipanggil’ ke sekolah) dan watak “cikgu” yang sehingga
ke bab terakhir barulah pembaca tahu nama sebenarnya.
Dua plot ini bergerak secara
selanjar, di samping itu juga ada kisah-kisah sampingan si Jeremy dan Lina dan
tak habis-habis diganggu oleh sejenis makhluk dan juga beberapa lagi kisah
sampingan yang aku kira sengaja diada-adakan oleh penulis untuk throw off
pembaca daripada menjebak apa yang bakal berlaku seterusnya. Di sini aku lihat
kepintaran penyusunan plot yang dilakukan oleh penulis. Seperti kejutan yang
berlaku di tengah-tengah novel KELABU, di mana pembaca ‘dipaksa’ untuk mengubah
persepsi visualisasi terhadap Amir hampir 360 darjah, begitu juga yang berlaku
dalam novel GANTUNG ini. Cuma bezanya twist itu diletakkan hampir ke
dua-tiga bab paling penghabisan.
Masih ingat yang aku beritahu
yang sampai separuh membaca aku masih tidak tahu hala tuju plot cerita novel ini?
Nah, sepertiga pembacaan seterusnya, dua plot yang bergerak secara selanjar itu
akhirnya bertemu di satu insiden yang tidak terduga dan pada ketika itulah
semuanya mulai make some senses. Masuk bab 36, aku berjaya menjebak
dengan hampir tepat apa sebenarnya yang berlaku dan siapa sebenarnya Khalil si
bekas pelajar yang tiba-tiba muncul di sekolah itu. Aku enggan untuk dedahkan
lebih lanjut kerana khuatir ia akan menjadi spoiler. Cuma bagi aku,
bahagian selepas sub-bab kedua di epilog itu aku agak tidak boleh terima. Rasanya
kalau Nadia sudahkan GANTUNG setakat sub-bab pertama epilog itu aku rasa sudah
cukup bagus. Tetapi penyudahnya bagi aku yang menyebabkan naskhah ini hilang 1
bintang di Goodreads.
GANTUNG pada penelitian aku lebih
terarah kepada aspek psikologi dalaman yang dialami oleh watak-watak itu, dan
bukannya unsur mistik seram seperti novel ASRAMA (yang aku baca di Twitter dan
Facebook, ramai yang membanding-bandingkan antara kedua-duanya). Elemen cetusan
seram yang terhasil dalam beberapa babak-babak krusial dalam GANTUNG bagi aku
lebih bersifat bersahaja dan terkesan. Ketepikan sentimen agama, ketepikan juga
nuansa ketidaklogikan dan cuba nikmati dan hayati jalan cerita yang disampaikan
di dalam GANTUNG.
Ini merupakan naskhah hasilan
Nadia Khan yang bagus, namun pada hemat aku masih lagi tidak mampu menandingi
kebagusan KELABU. Mungkin kerana genre-nya berbeza dan beliau sekadar ingin
bereksperimentasi dengan tema remaja sekolah yang diangkat di dalam novel ini
yang menyebabkan GANTUNG merupakan novel yang lain dari yang lain. Aku beri 3
setengah bintang untuk GANTUNG. Naskhah ini wajar dibeli dan dihadam oleh semua
peminat penulisan Nadia Khan dan juga bagi mereka yang mahukan kisah remaja
sekolah bukan kontemporari.
Ulasan