386: tubuh.

Ok.

Ini merupakan topik yang agak serius.

Aku tak tipu. Sebenarnya sudah lama benar aku nak tulis pasal benda ni, tapi entah kenapa sampai sekarang secara jujurnya aku belum dapat keberanian untuk bincangkan tentang topik ini.

Baiklah.

*cicip teh*

Sebelum kita mula pergi jauh, harap korang dapat luangkan masa dan tonton video kat bawah ni terlebih dahulu:


Ramai yang pernah jumpa aku secara peribadi dah sedia maklum macam mana rupa fizikal aku yang sebenarnya.

Kalau nak diikutkan, aku akui memang aku struggle dengan isu body confidence ni sejak dari dulu lagi. Bukannya aku tak usaha nak naikkan berat badan, tapi dah macam-macam benda aku cuba. Aku try telan supplement, buat cardio, try main besi (walaupun atas usulan doktor aku tak elok angkat besi sebab takut akan beri beban ekstra pada jantung aku yang memang dari dulu lagi problematic). Kawan-kawan rapat pun ramai yang supportive ajak bersenam sambil make sure yang aku selalu makan (walaupun hakikatnya aku tak ada masalah dengan selera makan, percayalah!) on time dan makan benda-benda yang berkhasiat dan juga boleh naikkan berat badan.

Tapi entah macam mana badan aku tak jugak-jugak naik. Dengan ketinggian 172cm, aku cuma seberat 50-55kg (banyak bergantung kepada pos-Ramadhan dan pasca-Aidilfitri). Nak cari seluar yang padan memang susah tahap nak matilah. Pinggang padan, tapi singkat kemain. Pinggang tak padan, tapi labuhnya aku suka. Baju pun problem. Kalau beli kemeja saiz XS memang padan, tapi lengannya senteng macam aku pakai baju yang dah pre-shrunk.

Zaman sekolah menengah adalah 5 tahun gelap yang aku tak ingin ulang kembali. Aku tak suka. Banyak kenangan tak indah daripada yang menarik. Aku pergi sekolah yang all-boys, jadi ejek-mengejek dan buli di kalangan pelajar memang lagi serius kalau nak dibandingkan dengan sekolah yang campur jantina (rasanyalah). Oleh sebab susuk tubuh aku yang tak serupa macam manusia, aku jadi sasaran mudah budak-budak sekolah. Macam-macam nama tak sedap diorang bagi. Tak perlulah aku cerita, buat sakit hati je.

Habis SPM, aku lega sangat-sangat bila dapat keluar daripada 'neraka dunia' tu. Jujurnya, the teasing and bullying (verbal/physical) were so severe, aku banyak kali jugaklah sebenarnya nak contemplate untuk bunuh diri.

Yep. You read it correctly.

Aku tak tipu.

Tapi rasanya aku bertuah campur bersyukur punya rakan baik yang memahami. Aku tak pasti sama ada diorang ni betul-betul ikhlas nak berkawan dengan aku ataupun semata-mata berkawan dengan aku sebab kesian. Itu aku tak pasti dan aku tak pernah (dan tak ingin ambil tahu). Pokoknya, dengan adanya mereka setidak-tidaknya kewarasanku kekal dan aku tak adalah buat benda-benda bodoh macam toreh tangan atau cuba untuk bunuh diri (walaupun keinginan tu memang selalu ada).

Sekarang bila dah menjangkau usia dua puluhan, aku akui masalah body confidence ni masih lagi menjadi suatu isu utama (walaupun perlahan-lahan aku dah boleh terima hakikat yang aku tak mungkin boleh dapat bentuk tubuh normal macam orang lain). Aku dah mula terima hakikat dan amalkan prinsip:

"Fuck them, it's their loss if they do not want to be my friend."

Dan nampaknya it works sebab sekarang aku tahu siapa sebenarnya kawan aku yang sebenarnya sebab aku ada juga dapat tahu yang ada di kalangan kenalan (aku labelkan kenalan sebab aku kenal diorang ni) aku yang katanya berkawan dengan aku tapi kat belakang aku sakan dok kutuk dan kritik tentang rupa-paras dan badan aku. Lantaklah. Seriously, tak rugi pun tak kawan dengan orang macam tu.

Apa yang penting:

  1. jaga kesihatan (fizikal/mental)
  2. jaga pemakanan
  3. jaga pengisian rohani
  4. jaga hubungan dengan mereka yang ikhlas dengan kita.


Bagi aku, empat hal ini jauh lebih mustahak daripada contemplating on what that person is talking about you behind your back.

Entahlah.

Aku rasa langkah aku untuk menerima tubuh badan aku masih lagi jauh. Masih banyak lagi hal yang aku tak tahu (atau enggan untuk terima dan tahu) tentang tubuh aku yang aku perlu ketahui. Tapi setidak-tidaknya aku dah ambil langkah untuk menerima kehidupan pinjaman Tuhan ini seadanya dan make a full use of it.

Betul tak?

Ulasan