Faizal Sulaiman kembali lagi dengan percaturan kedua beliau
selepas debut novel beliau, SUMBAT, laku keras di pasaran. Kali ini, beliau
tampil dengan sejumlah koleksi cerpen (30 kesemuanya) yang dimuatkan dalam
antologi yang berjudul ‘Cerpen Faizal Sulaiman’. Kekal dengan trademark
koleksi antologi cerpen yang terdahulu, FIXI kali ini mengekalkan konsep kulit
berwarna kelabu. Faizal Sulaiman seharusnya berasa bangga kerana kini nama
beliau sebaris dengan penyumbang-penyumbang siri antologi cerpen yang terdahulu
seperti Khairul Nizam Bakeri, Nadia Khan dan Shaz Johar. Hai, entah bilalah
koleksi cerpen aku hendak cukup banyak seperti mereka ini agar dapat
menerbitkan antologi cerpen sendiri pula… #berangan #optimis
Antologi yang memuatkan 30 buah cerpen yang menurut Faizal
Sulaiman merupakan koleksi beliau sejak lima tahun yang lalu mempersembahkan
rencah kisah yang pelbagai. Sukar untuk meletakkan satu label khusus yang dapat
merangkumkan tema cerpen-cerpen yang termuat di dalam antologi ini, tetapi pada
hemat aku, kebanyakannya cerpen yang terkandung di dalam koleksi berkulit secangkir
latte ini banyak bertunjangkan kemanusiaan. Tiga cerpen terakhir yang
termuat di dalam antologi ini pernah disiarkan di dalam antologi cerpen lain
(KOPI, BOLA dan KLCC) iaitu Kopi Julia, Sesaat Ke Gawang dan Izzaq; makanya
dalam ulasan kali ini aku tidak akan mengulang-ulas ketiga-tiga cerpen
tersebut.
Nah, berikut merupakan ulasan serba ringkas terhadap setiap
cerpen yang terkandung di dalam antologi Cerpen Faizal Sulaiman ini. Semoga ulasan
ini sedikit-sebanyak membantu penggemar buku-buku FIXI di luar sana untuk
menilai dan seterusnya mengangkat senaskhah antologi cerpen ini untuk dibaca
dan dijadikan koleksi peribadi. Maaf kalau ulasan ini agak bersifat teknikal
dan banyak memperkatakan tentang naratif, konstruksi cerita dan hal-hal
teknikal dan bukannya berkisar kepada plot setiap cerpen semata-mata.
=)
1.
IRI
Aku agak bersetuju antologi setebal
279 halaman ini dibuka dengan cerpen yang berjudul ‘IRI’ ini. Bagi aku, ini
adalah antara cerpen (walaupun pendek, hanya sepanjang 3 setengah halaman)
namun naratif yang digarap cemerlang sekali. Faizal Sulaiman bijak bermain
dengan psikologi pembaca dan membuat seolah-olah apa yang dilakukan oleh Azraq
itu bukanlah suatu dosa, malah suatu kemestian untuk kelangsungan hidupnya demi
meneruskan hidupnya yang berlandaskan iri. Nah, bebas spoiler bukan
ulasan cerpen ini? Hahahaha…
2.
JANGAN JERUT
Judul cerpen ini agak misleading
bagi aku. Sampai ke sudah aku tidak nampak celah manalah yang menidakkan perbuatan
‘menjerut’ itu sebenarnya berlaku. Entahlah. Apa-apa pun, sekali lagi Faizal
Sulaiman bijak dengan percaturan naratif dari sisi yang amat-amat tidak
disangka-sangkakan. Satu cerpen yang bagus, cuma bagi aku mungkin boleh
diperpanjangkan lagi untuk membuatkan lebih banyak elaborasi dan ruang untuk
watak-watak yang ada berkembang. Aku suka cerpen ini.
3.
KERANA DIA
Ini cerpen sentimental. Bagi mereka
yang sudah selalu singgah ke blog Faizal Sulaiman pastinya sudah sedia maklum
bahawa Faizal Sulaiman nyatanya handal menulis kisah-kisah kemanusiaan. Bagi aku,
Faizal merupakan pemerhati sosio-psikologi manusia yang bagus. Beliau mampu
melihat apa yang di sebalik seseorang manusia, dan sekali gus menerapkan apa
yang beliau lihat ke dalam tulisannya. Jalan cerita cerpen ini agak mudah; dua
orang kenalan bertukar-tukar pendapat tentang cinta dan hala tuju hidup
masing-masing. Namun pengakhirannya bagi aku cukup manis, seperti latte di
kulit hadapan buku ini.
4.
SULAI
Aku bertanyakan kepada Faizal
Sulaiman, apakah maksud ‘Sulai’, dan beliau hanya tertawa dan minta aku baca
hingga selesai cerpen ini untuk mengetahui jawapannya. Usai membaca cerpen ini,
aku tidak boleh tidak daripada tersenyum sendirian. Cerpen ini boleh dikatakan
suatu tribut kepada insan yang paling Faizal sayang dan hargai di dunia ini,
iaitu ayahandanya. Indah. Aku suka cerpen ini.
5.
SOSOK DAN MAYAT
Abaikan nama watak yang berbaur klise
dalam cerpen ini, abaikan juga naratif tergesa-gesa yang wujud dalam cerpen
ini. Plot cerpen ini sudah bagus, tetapi entah di mana silapnya, selesai aku
membaca, aku tersebut: “Eh, macam tu je habis?”
Banyak hal yang disebut dalam plot
cerpen ini yang tidak dirungkaikan sehingga selesai, dibiarkan melenyap dan itu
yang membuat aku sedikit terganggu sebenarnya. Cerpen ini boleh menjadi bagus,
sayangnya ia bagaikan nasi goreng kurang garam, tidak begitu menyelerakan.
6.
JALAN AKHIR
Cerpen ini membuatkan aku terpaksa
ulangbaca sebanyak dua kali. Bacaan pertama, aku tidak faham susun-atur
kronologi plot yang dipersembahkan. Bacaan kedua, aku tandakan sebagai salah
satu cerpen yang biasa-biasa sahaja. Sukar untuk meletakkan genre yang sesuai
kepada cerpen ini. Psychological thriller bukan, horror-thriller pun bukan. Sekejap
kau akan fikir ini kisah hantu, tetapi penyudahnya tidak pula seperti mana
kisah hantu sepatutnya ditamatkan. Entahlah, aku keliru dengan cerpen ini. Terlalu
banyak elemen yang disumbatkan (no pun intended) ke dalam cerpen ini.
7.
ISKANDAR, ISADORA
Membaca tajuknya sahaja telah
membuatkan aku terus meletakkan mindset bahawa ini paling tidak pastinya
kisah cinta ala-Romeo dan Juliet. Nyatanya sangkaanku jauh meleset. Penceritaannya
bagus, tetapi pada hemat aku bagaikan ditulis hendak cepat siap. Plotnya sudah
bagus, menggigit. Kisah lelaki psikotik yang payah hendak melepaskan rasa
cintanya terhadap seseorang. Tetapi, seperti yang aku cakapkan tadi, kenapa
ringkas sangat?
8.
RODA
Ini cerpen tipikal Faizal Sulaiman. Bagi
aku, beliau ini seorang yang gemar menulis kisah asam-garam laki-bini barangkali
(jangan marah ya, bang Pejal…). Naratif yang digunakan baik dan susunan plotnya
kemas sekali. Benarlah kata-kata lapuk klise; “Karma is a bitch, but history
has a way repeating itself.”
9.
ROMANTIKA BOULEVARD KE KOTA TIMUR
Masya-Allah… letih hendak
menghabiskan pembacaan cerpen ini. Cerpen yang mengangkat tema cinta antara dua
dunia ini bagus, cumanya pada hemat aku ia ditulis agak longgar dan tidak
kemas, menyebabkan pembaca (hanya aku, barangkali?) menghadapi kesukaran untuk
mengikut kronologi plot yang dipersembahkan. Kisah cinta Khusairi dan Liyana
yang terpisah antara dua tahun dan latar tempat yang berbeza ini mengingatkan
aku akan filem ‘The Lake House’ dan ‘You Got Mail’, cumanya ini versi Melayu.
10. BELAKANG, NIAT,
TUTUP
Ini satu lagi pada hemat aku cerpen
yang tajuknya agak misleading, tetapi dalam hal yang baik. Aku suka
langgam bahasa yang digunakan dalam cerpen ini, lain dari yang lain dan
terkadang terasa bagaikan suatu satira tempelakan kepada masyarakat desa
sebenarnya kalau diteliti dan dikaji dengan lebih mendalam. Apa yang pasti, aku
suka watak Deraman dalam cerpen ini. Dia kelakar!
11. BALAS
Aku sudah pernah baca cerpen ini di
blog peribadi Faizal Sulaiman sebelum ini, jadinya tiada sebarang kejutan atau
pembaharuan dalam versi ini. Kisah lelaki kecewa yang hendak secara literalnya
membalas dendam terhadap bekas kekasihnya yang datang beraya.
12. ADHA
Cerpen ini juga pernah aku baca di
blog Faizal Sulaiman (nampak tak yang sebenarnya aku ini seorang stalker yang
comel?). Kisah kemanusiaan don’t judge a book by its cover yang pada
hemat aku digarap cemerlang, cuma ceritanya biasa-biasa sahaja. Alah, biasalah typical
mindset orang macam kita senang cerita.
13. HULUBALANG
Nah, ini raja kepada segala raja
tajuk cerpen misleading dalam antologi cerpen ini. Aku tahu Hulubalang
ini merujuk kepada nama restoran yang dimiliki oleh Amir, Fir dan Zizul dalam
cerpen ini, tetapi entahlah… aku masih rasa tajuknya macam tak kena dengan
cerita. Oh, dan aku bagaikan dapat menghidu yang ini merupakan spin-off
kepada novel SUMBAT, betul tak abam Pejal?
14. PINTAS
Cerpen ini mengaplikasikan Hukum
Senapang Chekov. Introduksi awal memperkenalkan pembaca kepada kotak permainan
yang akhirnya akan digunakan untuk tujuan yang lebih gelap sebenarnya. Satu cerpen
yang bagus.
15. BIARKAN AWAN ITU
BERWARNA MERAH JAMBU
Maaflah Faizal, ini merupakan cerpen
yang paling aku tidak suka dalam antologi cerpen ini. Mungkin kerana nama-nama
wataknya yang kelakar dan seperti tak kena tempat, mungkin kerana ia bergenre
saifai (kan?), mungkin juga kerana ada elemen penipuan di penghujung cerita ini
yang menyebabkan aku hendak tertawa dan mempunyai perasaan yang berbaur
terhadap cerpen ini, sama ada aku hendak suka kerana Faizal Sulaiman berjaya ‘menipu’
aku yang comel ini, ataupun tidak menyukainya kerana berasa tertipu. Ahaks.
16. JEFF
Aku tidak boleh tidak merasakan
kemiripan cerpen ini dengan novel sulung aku, BISIK. Entahlah, mungkin sebab
ada adegan yang melibatkan kucing, mungkin.
17. TUMPANG
Ini antara cerpen yang paling pendek.
Tidak puas baca. Banyak kisah tidak selesai. Kasut merah dalam cerpen ini
mengingatkan aku akan lagu ‘Gypsy’ nyanyian Lady GaGa. Okay, aku melalut.
18. KASIH SUCI
Cerpen ini kalau diperpanjangkan
menjadi novella (atau novel) aku kira ada kebarangkalian aku akan beli (atau
pinjam) dan baca. Plotnya bagus, cukup bagus sebenarnya untuk diangkat menjadi
drama bersiri 20 episod di TV3. Eh, aku komplimen secara jujur, tahu? Oh, dan aku
jujur kasihan terhadap Suci, betul-betul aku kasihan akan dia.
19. UMPAN
Kisah anak ikan memerangkap
rakan-rakannya yang lain yang mencuba untuk membuat onar. Menarik, tetapi
terlalu ringkas. Oh, dan aku tertanya-tanya, apa benar kertas soalan
peperiksaan universiti (atau kolej) disimpan di dalam bilik kebal yang sulit? One
could only wonder…
20. PELANGUI
Aku pernah ternampak tajuk cerpen ini
di blog Faizal Sulaiman tetapi entah kenapa aku tidak terpanggil untuk
membacanya ketika itu. Ketika aku terlihat yang cerpen ini termuat dalam
antologi ini, terus sahaja aku meng-Google apalah yang dimaksudkan dengan ‘Pelangui’
namun aku menemui jalan buntu. Rupa-rupanya ia merupakan suatu mythical
creature, suatu hantu yang mengganggu ibu yang sedang sarat mengandung. Pelangui
ini lebih kurang macam Penanggal, betul tak Faizal Sulaiman?
21. TIGA LELAKI DAN
CANGKIR KOPI
Wah wah wah… tajuknya agak mirip
dengan tajuk cerpen aku yang termuat dalam antologi KOPI. Nah, ini kisah cinta
kontemporari yang aku suka. Plotnya simple tetapi penyudahnya sempurna
sekali. Salah satu cerpen kegemaran aku. Cerpen ini sedikit-sebanyak
mengingatkan aku akan drama ‘Kopi dan Dia’ yang pernah disiarkan di televisyen
suatu ketika dahulu.
22. SEKUFU
Sekufu kalau merujuk kepada Kamus
Dewan Edisi Keempat merujuk kepada situasi sama taraf. Cerpen ini dibaca
bagaikan separuh siap, macam minum teh tanpa seketul kiub gula. Kurang kick.
Sayang sekali.
23. NOIR
Noir menurut kamus Merriam-Webster bermaksud ‘crime fiction
featuring hard-boiled cynical characters and bleak sleazy settings’ (fiksyen
jenayah yang menampilkan watak sinikal dan latar yang tidak begitu jelas ß pandai-pandai je aku translate).
Cerpen ini menggunakan teknik epistolary (yang tak tahu apakah teknik epistolary,
sila Google sebab ini bukan kelas teknik naratif sastera, ya?).
Sebenarnya aku agar sangsi dengan judul cerpen ini. Apakah kerana
nama watak cerpen ini Noir atau apakah Faizal Sulaiman ingin mempersembahkan
sebuah kisah yang berlandaskan maksud ‘noir’ itu sendiri. Mungkin aku yang
terlebih fikir sehingga membuat pelbagai andaian sebegini. Apa-apa pun, cerpen
ini bagus, lain dari yang lain. Suatu percubaan berani yang berjaya buat Faizal
Sulaiman.
24. ADAM
Ini satu lagi cerpen tipikal Faizal Sulaiman. Nah, jelas
seperti apa yang aku katakan, Faizal Sulaiman memang gemar menulis kisah
kemanusiaan yang bertunjangkan elemen ukhwah kekeluargaan dan silaturahim antara
anak-beranak dan ibu-bapa. Wah, Islamik pula komentar aku kali ini. =)
25. SICK BAY
Cerpen ini mengingatkan aku akan cerpen Fatrim Syah yang
termuat dalam antologi FOBIA terbitan BUKU ROMAN. Kemiripan jalan ceritanya
wujud dalam satu ikatan benang yang samar-samar sahaja. Kisah hantu. Nah, itu
sahaja ulasan aku tentang cerpen ini. Oh, bunyi cakar-cakar kaca itu seram ya?
(Sebab aku ada pengalaman peribadi yang hampir serupa. #eh #asrama #uitmmerbok)
26. LAKON LAYAR
TERAKHIR (Bahagian 1 & 2)
Aku rangkumkan sekali dua cerpen ini kerana cerpen ini
bersambung antara kedua-duanya sebenarnya, kiranya ala-ala sekuel gitu. Cerpen
ini sebenarnya boleh jadi lebih bagus, tetapi entahlah… sebaik sahaja aku habis
baca aku mengeluh kerana (walaupun ia sudah diceraikan kepada dua bahagian, aku
masih lagi merasakan banyak hal yang dibiar tidak diceritakan dengan baik). Komposisi
cerpen ini pada hemat aku sesuai kalau digarap dan dikembangkan untuk menjadi
novella (atau novel?) agar watak-watak dalam cerpen ini dapat dikembangkan
dengan lebih baik dan seterusnya disudahkan dengan lebih sempurna. Sayang
sekali, ini antara cerpen yang berpotensi untuk menjadi cerpen kegemaran aku
tetapi atas kekurangan ini menyebabkan aku rasa tidak puas hati. Faizal, do
something! (Eh, tertinggi suara pulak. Maaf abam Pejal…)
Nah, ulasan pendek-pendek (pendek
ke?) kesemua cerpen yang terkandung dalam antologi ini (kecuali tiga yang
terakhir kerana pernah aku ulas dalam review sebelum ini). Apa yang pasti,
apakah aku bakal menyogok kalian untuk pergi mendapatkan antologi ini?
Jawapannya semestinya ya, kalau anda
penggemar dan pengikut tegar penulisan Faizal Sulaiman, dan kalau anda salah
seorang pembaca tegar FIXI yang menyukai novel debut beliau, iaitu SUMBAT.
Ulasan