316: 12/12/12

aku sedang kunyah sebungkus biskut tiger.
kamu?

Ulasan

SUDUT MATA SAYA berkata…
mintak siket boleh? haha!
Farhana berkata…
assalamualaikum, sy dh bc BISIK... BEST... sy sgt lah teringin nk tulis novel.. but I think I tend to be the cerpenist.

# kalau ada tips ..share boleh???
jari menggeletar berkata…
assalamualaikum, sy dh bc BISIK... BEST... sy sgt lah teringin nk tulis novel.. but I think I tend to be the cerpenist.

# kalau ada tips ..share boleh??
shandye. berkata…
Waalaikumussalam Farhana/jari menggeletar.

Well... rasanya tak ada jalan pintas untuk mengarang selain harus membaca dengan banyak dan menulis dengan kerap sebab dengan dua hal ini kita secara tidak langsung akan kembangkan pengetahuan tentang bahasa dan tajamkan ayat-ayat ketika mengarang.

Yang pasti, macam saya sendiri pun... mula menulis cerpen yang ringkas-ringkas saja, asalkan konteks dan persoalannya jelas dan menarik. Kalau tulis panjang-panjang tapi meleret dan tak ada fokus pun tak ada maknanya juga.

Menulis cerpen dan menulis novel bagi saya memang amat-amat berbeza, dari segi jangka masa mengarangnya, huraiannya, kompleksiti ceritanya.

Nak cerita kat ruang komen ni pun rasanya tak cukup kot.

Apa-apapun, jangan berhenti menulis, dan teruskan membaca (dengan banyak, dan jangan hadkan pembacaan kepada satu-dua jenis material je)

=)