402: awak suka yang panjang ke yang pendek? *ehem*

Panjang Bisik, novel debut aku dulu: 54, 000 patah perkataan.
Panjang Koyak pulak: 62, 000 patah perkataan.
Last but not least, panjang M: 62. 500 patah perkataan.
* average ajelah. exact word count aku tak ingat*

Basically, secara amnya penerbit Fixi selalu syorkan penulisnya untuk aim for around 50-65 ribu patah perkataan untuk sesebuah manuskrip.

Any shorter than that, penerbit bilang agak reluctant untuk terbitkan. Yelah, kena consider jugak kos produksi sesebuah manuskrip, termasuk kos-kos lagi segala bagai.

macam ni lah kot gamaknya reaksi editor aku.
Kalau terlebih panjang pun, end up akhirnya editor akan cantas around 10% dan suruh kita reread dan sunting lagi biar kemas.

Bayangkan.
Nak tulis sampai 60K words pun terkadang rasa macam nak bersabung nyawa. Macam manalah penulis-penulis prolifik kat luar sana tu yang mampu cecah sampai lebih 100K patah perkataan.

Aku kalau datang rajinnya, hari-hari menulis pun mahu 5-6 bulan baru siap 1 manuskrip. Memang respect habislah kat penulis yang boleh tulis panjang-panjang.

Satu manuskrip yang dah siap, yang dah pun aku submit (sekarang tengah tunggu feedback dari editor dan queue untuk penerbitan ~agaknyalah!) pun cuma 75, 932 patah perkatan. Setakat ni manuskrip tu la yang paling panjang aku tulis. Itupun entah berapa kali jugaklah rasa macam nak give up half-way, sepertiga siap, dan almost dekat-dekat nak siap sebab rasa macam tak larat nak sambung.

Anyway, ini antara senarai novel-novel terpanjang;

  • Infinte Jest (David Foster Wallace) - 543,709
  • War & Peace (Leo Tolstoy) - 587,287
  • Les Misérables (* sebutannya L(h)ei Miseghab ye, bukan LeSS Mis-se-rabbel*) - 655,478


Kagum, kan?

Macam manalah diorang ni mampu tulis panjang-panjang macam tu sekali dan tak run out of idea, bosan, stress, menyampah dengan tulisan sendiri, dll.

Apa-apapun...

Terjumpa gambar infografik ni dari sebuah blog. Saja nak syer.

Hiks.

Ulasan

Pojiepooh Abdullah berkata…
Salut orang mampu menulis panjang
Aku buat tesis dulu pon rasa cam nak nangis..