403: 2 bulan tanpa updates. oh, well. macamlah ada orang baca blog ni (dan entah apa-apa updates merapu-rapik tak penting).

fefeeling malu sebab blog bersawang.
Seriously.

2 fucking solid months without any blog entries.

Entah kenapa aku malas gila nak update blog sejak kebelakangan ni. Mungkin sebab tak ada motif nak update apa-apa (kot?).

Anyways, aku okay je. Just living a normal life. Taking day by day as it is, tackling haze and whatever shit that this sinking boat that we call our beloved country is throwing at us with finesse (probably) and nonchalant attitude.

Baru-baru ni singgah BBW kat Times Square and man the collections this time around are more or less the same as before. Jadi, aku end up tak beli banyak pun. Pusing punya pusing, tiga ketul buku je aku grab. Itupun masih belum baca sebab tengah settle-kan TBR yang semakin menimbun kat meja sebelah katil.

Well, in case you fuckers are curious of buku apa yang aku grab, here's the list:

  • Revival - Stephen King
  • Reconstructing Amelia - Kimberly McCreight
  • The Wishbones - Tom Perrotta

^takde gambar sebab aku malas nak snap pastu feeling-feeling upload kat Facebook, Twitter, Instagram, letak kapsyen 'My new book haul, y'all!'^

Bolehlah daripada tak beli apa-apa langsung. Lagipun tengah berjimat sebab *ehem* (saja dehem kuat-kuat, bukan sebab batuk kokol) nak sambar #Fallout4 bulan depan.

Apa lagi eh yang aku nak update?

Oh...

#NaNoWriMo dah dekat. TBH, aku rasa lain macam tahun ni. Maybe sebab tahun ni aku berazam untuk capai deadline siapkan 1 manuskrip dalam tempoh 1 bulan (kot?).

~masa ni la subconscious gelakkan kepada diri sendiri; "Hahahahaha... ada hati nak tulis novel dalam sebulan! Tulis disertasi pun merangkak-rangkak!" ~

Sebabnya, aku dah ada dua-tiga rough ideas dalam kepala, dan dah ada a few characters set up, cumanya aku tak sure sama ada idea-idea aku ni cukup bagus atau tak untuk diperpanjangkan dan survive untuk #NaNoWriMo.

Selalunya aku akan pre-plan watak, idea segala bagai atas kertas dan plotnya aku main hentam as I go along je. Well... so far teknik tu berkesan untuk empat manuskrip sebelum ni, so might as well stick to what's work, amirite?

Tapi kali ni since the deadline is about 30 days (campur-tolak 25 hari lah kalau kau nak ambil kira baki untuk suntingan, hari-hari tidak menulis, hari-hari malas dan hari-hari kecemasan) aku rasa aku perlu seriously draf plot cerita aku kali ni. Tapi aku jenis yang tak suka plan siap-siap cerita aku sebab nanti watak-watak dalam kepala aku jadi sort of 'kejung' dan tak tahu macam mana (yes, ladies and gents... that is the correct spelling of 'macam mana' ye, I have checked it, THRICE!) nak behave dan react to a pre-planned scenario. As crazy as it sounds like, gitulah cara aku bekerja, maksud aku menulis.
kayak ahlil seherrr, gitu!

Aku suka bina watak dulu, lepas tu latar tempat, lepas tu berikan mereka senario. Lepas tu aku cuma jadi pak pemerhati dan usyar apa yang mereka buat dan dictate apa reaksi mereka. Once in a while aku akan ubah sikit-sikit here and here, tweaked sana-sini latar tempat and/or senario tu so that watak-watak aku sentiasa on their feet.

Macam BISIK dulu. Aku cuma ada rough idea of a man moving out from his old flat lepas witness a horrendous accident. Itu je. Selebihnya yang jadi sampai trilogi bagai tu semuanya kerja-kerja Mikael (nama watak aku) dan 'kawan-kawannya'. Serious. Aku tak tipu.

It is as if I was just a mere observer yang perhati reaksi Mikael bila dapat tahu yang housemate dia mati, then lepas tu apa dia akan buat and so on and so forth.

Haih...

Panjang pulak entri kali ni. Hajatnya nak karang bebelan pendek je.

Oklah. Itu je kot. Tengok lah lain kali entah bila pulak aku rajin nak update blog ni.


Trilallewwwww..... *melambai sambil catwalk pergi*

Ulasan