376: panggilan hangit daripada ambank. jaga-jagalah kalian!

Salam,

Tadi lepas lunch dan baru je nak ambil mood sambung menulis, tiba-tiba aku dapat panggilan daripada satu nombor [03-21888899] yang aku tak kenali. Mula-mula malas jugak nak angkat, tapi bila dah dok ringing lima-enam kali, aku angkat jugak. Iyelah... manalah nak tahu kot-kot call tu dari lecturer aku ke, member aku ke, sedara-sepapat ke, ye tak?

Bila aku jawab, dengar suara pre-recorded with a heavy Chinese accent, cakap lebih kurang macam ni:

"Dear Customer. This is AmBank credit card centre. You have a pending transaction of RM3,862. Press 1 to confirm, press 5 to repeat, press 9 to speak to our operator"

* dialog kat atas ni bukan dialog sebenar, tapi lebih kurang macam tu la.

Bila dia dah habis cakap, dia akan pause, lepas tu ulang balik. Bila aku tanya, "Hello, hello?!"  (cue lagu Lady Gaga) tak ada respons, tapi sebaliknya dialog yang sama diulang semula.

Aku malas nak layan, terus hang up the call dan sambung kerja macam biasa. Tapi entah macam mana tergerak hati la nak Google dan cari info pasal benda ni, dan aku discover yang memang ada scam bangang macam ni dari certain people, guna nama AmBank.

Yang kelakarnya, 1) aku tak ada akaun AmBank, 2) random gila orang nak buat transaction sampai dekat RM4K kat aku yang bergaji ala-ala ciput ni. Serius lawak.

Anyways, aku terjumpa la blog ni yang cakap pasal pengalaman yang serupa, which is kind of creepy jugak la considering that blogger ni tulis entri dia pada bulan Mac lepas. Which means scam ni strikes back la kot.

So kau orang kat luar sana, be safe and be smart, okay?

=)

Ulasan