Rabu, 27 Mac 2013

342: apa yang aku sebagai seorang penulis kurang gaji buat untuk menulis.

Rasanya aku bukanlah orang yang paling ampuh untuk berbicara tentang aspek penulisan kerana aku sendiri akui yang karya-karya aku yang (alhamdulillah) setakat ini telah tersiar teramatlah sedikit sehingga boleh dibilang dengan sebelah tangan sahaja jumlahnya. Namun ada yang datang kepadaku dan bertanyakan tentang bagaimana aku selaku seorang penulis menjalani proses menzahirkan apa yang terbenam di dalam otak ke dalam ruang sempit segi empat bercetak bernama kertas yang ditatap dan dibaca oleh khalayak umum.

Baiklah. Membebel panjang tidak berguna, mari kita teruskan membaca.

Seperti yang kita sedia maklum, menulis cerpen (atau novel) memerlukan naratif dan penggerak kepada naratif itu merupakan watak-watak yang bermain di dalam suatu susunan plot yang menceritakan apa yang watak itu lalui, buat dan sebagainya. Tidak perlulah aku ceritakan tentang pelbagai jenis naratif atau point of view (orang pertama serba tahu, orang pertama terbatas, orang ketiga serba tahu, orang ketiga terbatas, dll), watak (protagonis, antagonis, watak sipi, dll) dan pelbagai jenis gaya menyusun plot (in medias res, secara kronologikal, imbas muka, imbas ke hadapan, dll) kerana aku anggap pembaca yang membaca entri ini sekurang-kurangnya sudah tahu serba sedikit tentang ini semua. Kalaupun tidak tahu, mohon digugel dan baca sendiri.

=)

Selasa, 26 Mac 2013

341: tak apalah. aku baik-baik saja.


untuk kamu yang di kejauhan.
mungkin inilah yang terbaik.
terima kasih untuk segalanya.

340: [siri certot] #07 - makcik aminah si tukang cuci asrama.

Ini sebenarnya percubaanku untuk kontes ASRAMA
Tak menang. 
Tak apalah. 
Rasanya certot aku ini bukan sedap mana pun.

=)

*

Nama makcik Aminah Talib. Makcik dah lama kerja sini, berbelas tahun. Kalau nak diikutkan, makcik tak berapa suka kerja makcik, tapi nak buat macam mana, makcik bukannya belajar tinggi macam budak-budak yang tinggal kat sini. Makcik kerja tukang cuci asrama je kat sin, itu je yang makcik tahu buat.

Apa yang makcik tak faham ialah macam mana budak-budak yang tinggal kat asrama ASPURA dua blok ni betul-betul mencabar kesabaran dan iltizam makcik untuk kerja bersungguh-sungguh. Dia orang ni betul-betul menjengkelkan makcik. Tak faham betul, dia orang ni macam tak ada adab sivik langsung! Cuba kamu tengok tandas ni; tahi bersepah-sepah, air kencing merata-rata. Susah sangat ke nak tarik pam dan pancutkan air kasi bersih sikit supaya orang lain selesa nak kongsi tandas ni? Kat singki tu, macam tak reti nak cucur air lepas dia orang ni bercukur atau buang kahak. Jijik sungguh!

Hari Jumaat lepas makcik tak berapa sihat, jadi makcik tak datang bersihkan asrama. Hujung minggu makcik tak kerja jadi Isnin berikutnya bila datang, tong sampah sebelah dengan bilik air tu dah penuh pepak dengan segala macam sampah sarap, siap melimpah-limpah dan berkumpul kat lantai. Terpaksalah makcik kutip pakai tangan, masukkan dalam plastik sampah, ikat kemas-kemas dan usung satu-satu bungkusan sampah tu ke tempat kutipan sampah kat belakang blok.

Tapi yang pastinya makcik kasihan kat Senah yang minggu lepas kena bersihkan blok ASPURI kat seberang padang sekolah sana. Jenuh dia nak uruskan tandas-tandas tersumbat gara-gara ada budak bodoh yang campakkan tuala wanita kat dalam lubang jamban tu. Apa punya banganglah budak-budak ni.

Minggu ni giliran makcik bersihkan blok ASPURI pulak. Makcik baru je usung baldi yang berisi segala kloroks, berus penyental dan segulung paip getah bila –

“Aaaahhhh!!!”

- alah, dah kenapa budak perempuan berkemban tu lari lintang-pukang? Tak pernah nampak makcik tukang cuci tak ada kepala ke?

Rabu, 20 Mac 2013

339: surat untuk awak.

Assalamualaikum,

Ke hadapan awak yang mungkin ya, mungkin tidak membaca blog picisan enteng ini. Tiada apa yang saya mahu ucapkan selain saya mahu titipkan ucap agar awak selamat berangkat, selamat menunaikan umrah di Tanah Suci dan selamat pulang ke tanah air.

Mungkin sekembalinya awak dari sana, banyak hal yang bakal berubah. Mungkin juga langsung tiada apa yang berubah. Entahlah. Cuma air mata dan doa yang mampu aku kirimkan.

Aku teramat sayang kepada awak, hanya Tuhan saja yang tahu apa yang tersisip di dalam hatiku.

Itu saja.

Sabtu, 16 Mac 2013

338: designer 'It' bag - must have or just purely sinful addiction?

I was really really stressed out the past couple of days; with overbearing workloads, personal issues and some other stuff that I think is kind of too personal to reveal here in this blog. So I decided to take a day off in the middle of the week to hit my favorite mall - the MidValley.

I went to my regular must-visit places: the bookstores, Daiso (for the delicious canned drinks, of course!), snack on some sushi and of course the pet store at the top level of the massive shopping mall. Then I got bored and since I still got some time to kill before going back to my rented room, I decided to take a long walk to the adjacent mall, which is the Gardens.

so many bags, so little moolah to splurge -oh, the dilemma of an underemployed writer.

Standing outside a high-end designer boutique, I can't help but to gawked and admire the displayed leather goods; my mind fantasizes on "Oh, if only I could have that one, and that one, and that one too," I stopped to think on whether the consumer and buyers of these designer bags are actually sort of 'blinded' by the mere label that these bags are carrying and not the actual purpose or even style of the bag itself. 

Maybe at this moment in life I don't feel the urge and need to own a designer 'it' bag yet, since I don't make that much money myself, but then again I do know a few of my friends who are in the same boat as I am but then again manage to buy all these delicious-looking designer bags.

How could they pull it off?

Do they safe a large amount of their paycheck monthly so that they could buy that monochromatic clutch that is on display?

Or is there a thrift store or like a pre-loved blog-shop out there that sells all these bags (which I don't know)?

I wonder... =/

A friend of mine told me that she is shameful to admit that she is a slave to the designer goods. "Bags, clothes, shoes, whatever... as long as its [insert the brand name here] I have to have it! Even if I have to starve for the next three weeks just so that I could buy that beautiful sling bag."

As I was chatting with yet another of my friend on BBM, she told me that she got most of the designer handbags/clutch/wallet/whatever from this blog-shop that she discovered that sells pre-loved (which means previously owned by someone else) bags with a fraction of the original price.

"No one really cares if the bag is like last season's or pre-loved, my dear," she told me. "Just as long as its [insert the brand name here], people will think that you actually could afford to buy it."

However, I cringed on the idea. As for me, a bag need not to be splashed with designer label, so long as it serves its purpose and durable enough for my daily, hectic day.

Agree? 

Jumaat, 8 Mac 2013

336: [siri ulasan filem] #08 - stoker.


My ears hear what others cannot hear. Small, far away things people cannot normally see are visible to me. These senses are the fruits of a lifetime of longing. Longing to be rescued. To be completed. Just as the skirt needs the wind to billow, I’m not formed by things that are of myself alone. I wear my father’s belt tied around my mother’s blouse and shoes which are from my uncle. This is me. Just as a flower does not choose its color, we are not responsible for what we have come to be. Only once you realize this do you become free. And to become adult is to become free.
- India Stoker


Sukar untuk meletakkan sama ada aku suka benar akupun tidak filem berbahasa Inggeris arahan Park Chan-wook (satu-satunya filem terdahulu beliau yang pernah aku tonton adalah Thirst) lakonan gandingan mantap Mia Wasikowska, Matthew Goode dan Nicole Kidman.

Apa yang aku boleh puji adalah pemilihan pelakonnya memang amat berketepatan sekali. Sinematografi dan suntingan filem ini juga cemerlang sekali, menjadikan ia antara filem paling 'indah' pernah aku tonton setakat tahun 2013 ini (selain Life of Pi dan juga Cloud Atlas).

Kematian mendadak ayahnya, menyebabkan hidup India Stoker (Mia Wasikowska) dan ibunya (Nicole Kidman) berubah sama sekali. Kemunculan adik kepada mendiang ayahnya (Matthew Goode) yang entah dari mana datang mula menimbulkan rasa curiga dan tidak senang duduk antara kedua anak-beranak yang sudah sedia maklum hanya menanti masa bahawa hubungan mereka yang suam-suam kuku itu bakal menjadi tambah renggang.

Naskah yang ditulis oleh Wentworth Miller ini pada luarnya cukup kuat, namun pada hemat aku gagal diinterpretasikan oleh pengarahnya dengan baik. Makanya kita hanya disajikan dengan syot-syot 'cantik' (seperti babak bagaimana India menghadapi kemurungan sebaik sahaja menyedari bahawa ayahnya itu pergi tidak kembali), bahkan babak-babak ganas yang dipaparkan juga bagi aku terlalu 'cantik' dan artistik untuk aku berasa loya dan takut, sebaliknya terpesona melihat manipulasi kamera yang bijak bagaimana (oh, ini mungkin merupakan sedikit spoiler) pakcik Charlie menanggalkan tali pinggangnya untuk digunakan sebagai senjata membunuh mangsanya.

Aku kira kalau diteliti semula dan dibiarkan watak India itu bersuara dengan lebih nyata, berbanding dengan hanya memaparkan gestur-gestur canggung pencarian identiti yang dialami oleh India sepanjang filem ini. Nyatanya, seperti yang diceritakan tadi, pemilihan pelakon yang memegang watak ketiga-tiga teraju utama filem ini memang amat bersesuaian lagi. Nicole Kidman yang kita semua sudah sedia maklum memang handal berlakon (antara lakonan beliau yang paling terkesan bagi aku mungkin sekali dalam filem The Others, The Hours, Rabbit Hole dan The Paperboy) walaupun hanya muncul dalam beberapa babak yang boleh dihitung dengan sebelah tangan sahaja sepanjang filem Stoker ini, namum kehadiran beliau nyata amat terserlah. Mia dan Matthew pula cemerlang memegang watak masing-masing dalam Stoker. 

India (Mia) yang terasa terasing dan terpinggir gara-gara kematian ayahnya, dan pakcik Charlie (Matthew) yang enigmatik, karismatik dan penuh misteri, dengan memek muka bersahaja dan beliakan matanya yang penuh kejam nyata berjaya menghidupkan filem yang berdurasi satu jam tiga puluh minit ini.
 
Apa yang boleh dipuji selain daripada syot-syot indah yang dipapar dalam Stoker, semestinya runut bunyi yang melatari filem ini berjaya menimbulkan rasa keterdesakan dan kekeliruan di antara ketiga-tiga watak utama berkenaan. Clint Mansell yang mendapat nominasi Grammy untuk susunan muzik beliau dalam filem hebat Black Swan pada tahun 2010 sekali lagi berjaya mengulangi signatur unik beliau untuk filem Stoker.

Filem yang aku tunggu-tunggu sejak pertengahan tahun lepas lagi nyata agak mengecewakan sebenarnya. Niat sebenar pakcik Charlie yang didedahkan pada klimaks cerita lewat revelasi imbas kembali serba tragis kisah Charlie di waktu kecil - dan itu sahaja yang benar-benar membuat aku tidak senang duduk tatkala menonton filem ini kerana tidak sabar-sabar hendak tahu apa yang bakal berlaku seterusnya.

Aku kira mungkin juga permasalahan kekangan bahasa yang timbul sepanjang proses menginterpretasi naskah berat ini yang menyebabkan filem ini agak mendatar. Visi dan suara Wentworth Miller nyata agak 'tenggelam' meskipun beliau sebenarnya yang menulis naskah ini. Mungkin kalau naskah skrip ini berada di tangan pengarah lain (Christopher Nolan, Francis Ford Copolla atau mungkin juga Alejandro González Iñárritu) ia boleh menjadi lebih baik.

#NaNoWriMo2016

#NaNoWriMo2016

#NaNoWriMo2015

#NaNoWriMo2015