Ahad, 29 Julai 2012

264: [siri ulasan buku] #20 - hilang karya dayang noor.

KLIK SINI UNTUK BELI ONLINE.
Tidak. Ini bukan sekuel kepada Jerat yang pernah aku tulis ulasannya pada entri sebelum ini. Hilang, novel kedua karya Dayang Noor di bawah terbitan Fixi merupakan percaturan berani penulis berkenanan. Dayang Noor ternyata bijak menggunakan apa yang beliau amat mahir lakukan - menulis plot yang bergerak pantas namun cukup menggiurkan sehingga pembaca terasa sukar untuk meletakkannya, dan akhirnya terpaksa duduk dan baca hingga selesa. Syabas diucapkan kepada penulis.

Berbeza daripada Jerat yang aku kira plotnya agak linear, di mana A bergerak ke B dan seterusya C dan berakhir dengan Z, Hilang bermula dengan dua plot yang bergerak secara tidak selanjar. Pembaca ditemukan dengan Shaziman, seorang personal trainer yang kacak dan santai yang dikejutkan dengan kehilangan adik kembarnya. Seterusnya, pembaca juga ditemukan dengan Khairani, seorang gadis kilang yang mulanya aku kira agak naif dan jujur namun sebenarnya menyimpan 1001 sisi gelap yang terkupas satu per satu apabila pembaca membaca Hilang.

Rabu, 25 Julai 2012

263: [siri ulasan buku] #19 - 143 karya pingu toha.

143 karya Pingu Toha merupakan sekuel kepada L.U.V.E yang baru sahaja aku ulas dalam siri ulasan buku tempoh hari. 143 menyambung kisah tertangguh dari L.U.V.E, mengambilkira kisah tiga pasangan manusia dalam tiga pembahagian plot cerita yang berbeza. Kisah pertama antara Uth dan Lana, kisah kedua antara Keri dan Elina dan kisah ketiga antara Vee dan Bucks. Setahun selepas berakhirnya ketidakhabisan kisah Uth dan Lana iaitu setahun selepas L.U.V.E, Uth kini bergelar seorang novelis, penulis lirik dan entah apa lagi kerja yang dia buat (aku tidak begitu ambil pusing). Lana masih berlakon, dan masih lagi mengharapkan agar Uth akhirnya memberanikan diri untuk menyuarakan isi hatinya agar mereka akhirnya boleh bersatu.

Jumaat, 20 Julai 2012

261: [siri sekadar cuci mata] #18 - choi siwon.

Saje je buat comeback untuk siri sekadar cuci mata ni. Sebab dah lama tak buat. Hahaha...

Anyways, ini yang terakhir setakat ini sebab esok dah mula puasa.
Jadi kena jaga mata, telinga, hidung, mulut, kaki, tangan, hati dan semua-semuanya.

Sementara tu... enjoys...

*lap hidung sebab keluar darah


Choi Siwon.
salah seorang ahli anggota Super Junior.

OK, itu je yg aku tahu pasal dia.
Yang lain tak penting sebab dia comel.

Gambar selebihnya ada kat bawah. Mohon klik. Hehehe...

Rabu, 18 Julai 2012

260: #ThatAwkwardMoment when HIM texted you after all these while.

Got a message from HIM, saying that he misses me writing entries in English. Kinda shocked and surprised to know the fact that he still reads my blog after all these while. I thought he had moved on and forget about me already.

Anyways...

I went to Hospital Pulau Pinang today to continue my regular checkup, continuing what was left since I leave Melaka. Since I came without a proper appointment, the doctor can only manage to secure me an appointment date for next Monday and asked about the effectiveness of the medicine that I have been taking.

I told her the truth, the medicine did worked. My heart palpitation seems to reduce and I don't get tired easily anymore. But then again I have only been taking the prescribed medicine for about 6 weeks now. I need to continue taking them for 6 months before the doctor can see if it had improved my health condition or not.

Whoops. Been gabbing about boring stuff for too much now.

Anways, I just wanna say that I have (sorta) started writing something for my second book. I'm not gonna tell much (because I think it'll jinxed the whole thing) but all I can say is that it will be very different from BISIK.

I can't thank you guys enough for the support and encouragements that I got for my first novel, BISIK. A lot of you guys loved it and I really really appreciate all your critiques and recommendations. All of that just wanna make me write better for my second book.

Anyways (berapa banyak kali anways dah?), I am still recovering from the shock that I got by receiving that message from HIM. I totally do not expect it.

#fingerscrossed. I hope he will contact me again. I'm not gonna lie, after all these years... I still do misses HIM a lot.

Sabtu, 14 Julai 2012

259: borang jawatan kosong.


mohon isi, buat dua salinan dan hantar kepada saya dalam kadaran segera.

thank you.

=)

258: cinta seorang pencuri, KTR menang besar MAKUM2012.

Sepatutnya entri ini keluar lebih awal tapi aku lupa dan ia terbiar dalam draft buat sekian lama baru aku perasan. Hehehehe...

Sorry ye... =P

Tahun lepas aku berkesempatan untuk turut sama menjadi salah seorang tenaga produksi teater 'Takdir Ilahi' untuk pertandingan MAKUM 2011.

Tahun ini aku tidak berkesempatan kerana tuntutan kerja sebagai guru praktikal di Melaka. (sob..sob..)

Walaubagaimana pun, Kelab Teater Rimba kali ini bangkit dan memperbaiki kedudukan selesa di tempat ketiga pada tahun lepas dengan meraih tempat JUARA!

Alhamdulillah. Syabas dan tahniah kepada kesemua tenaga produksi 'Cinta Seorang Pencuri' kali ini. Saya hanya sempat lihat persembahan kalian pada malam itu sahaja. Memang menghiburkan.


Memang ketara sangat peningkatan mutu lakonan dan pengurusan pentas pada produksi kali ini. Seriously aku sangat mencemburui kalian yang dapat turut serta dalam produksi kali ini. Tapi apa boleh buat, ada komitmen lain yang jauh lebih penting, ye tak? Hehehe...

Apa-apapun kita layan dulu cuplikan video persembahan 'Cinta Seorang Pencuri' ni...

=)

Khamis, 12 Julai 2012

257: cinta buku teks.

Bukan. 

Ini bukan attempt aku untuk nyanyi, main gitar dan rakam lepas tu upload ke YouTube. Ini adalah entri yang aku cuba nak tulis berkenaan dengan senario tipikal sebuah perasaan yang dinamakan cinta.

Kali ini subjek entri aku agak jiwang sebab aku tak nafikan yang aku sekarang sedang menyukai seseorang dan individu itupun memang sedia maklum aku suka padanya. Menurut hukum tipikal bercinta, ia hanya akan berfungsi kalau perasaan itu berbalas. Ya, bukan? Itu hukum asas buku teksnya.

Tapi bagaimana pula dengan situasi cinta yang tak berbalas. Atau cinta yang enggan dibalas. Atau cinta yang mahu dibalas tetapi tidak boleh atas sirkumstasi tertentu.

Rabu, 11 Julai 2012

256: [siri certot!] #02 - murtad.

Ini certot percubaan aku untuk kontes memenangi novel 'Murtad' karya Hasrul Rizwan, novel terbaru terbitan Fixi. 

Sayangnya tak terpilih.

klik SINI untuk beli secara online!

Ah well... you can't win them all, right?

Apa-apapun... enjoy reading!

Selasa, 10 Julai 2012

255: [siri certot!] #01 - hilang.


Sebenarnya aku sering upload certot (cerpen ketot) aku di blog aku yang satu lagi. Tapi disebabkan oleh sebab-sebab tertentu, blog itu aku telahpun privatekan. Makanya, atas niat sekadar ingin berkongsi, aku bikin juga entri yang akan himpunkan certot-certot aku (sama ada yang dah published atau belum) kat dalam siri certot! ni.

Certot bertajuk 'Hilang' ini aku tulis bersempena dengan kontes Fixi baru-baru ini. Alhamdulillah, aku antara tiga yang bertuah yang memenangi senaskah novel 'Hilang' karya kedua Kak Dayang Noor. Novel sulung beliau, bertajuk 'Jerat' sudahpun aku ulas September tahun lepas. 

Bulan ini, rilis pula 'Hilang'. 

klik SINI untuk beli secara online.

Aku belum berkesempatan untuk baca 'Hilang' sebab naskah yang aku menangi itu masih lagi berada di Pulau Pinang dan ketika kalian sedang membaca entri ini aku (mungkin, insyaAllah) dalam perjalanan pulang ke kampung halaman yang tercinta. Aceewah.

Anyways, without further due... enjoice!


-----

Ahad, 8 Julai 2012

253: praktikal sudah tamat, apa yang sebenarnya aku sudah pelajari?

Bagi yang tak tahu, Jumaat lepas merupakan hari terakhir aku bergelar guru praktikal di sebuah sekolah kat Melaka tu. Alhamdulillah, walaupun banyak pancaroba dan onak-duri, aku berjaya jugak lengkapkan kuota jumlah hari dan jam yang diperuntukkan untuk aku dianggap sebagai sudah melengkapkan sesi praktikal aku. 

Anyways, bebel panjang tak guna... berikut merupakan apa yang aku dah banyak belajar sepanjang berpraktikum di Melaka ni.

AMARAN: Ada statement-statement pedih dalam entri kali ini. Anda telahpun diberi amaran awal.

Rabu, 4 Julai 2012

252: [siri ulasan buku] #18 - L.U.V.E karya pingu toha.


Sebelum aku membebel lebih jauh, aku aku ucap terima kasih kepada Pingu Toha sebab hadiahkan aku tiga novel keluaran Jemari Seni Publishing (JS). Tiga-tiga novel nukilan beliau. Makan hati, okay? Rupanya-rupanya lelaki kacak berkaca mata bernama Pingu Toha tu dah ada tiga novel bawah nama beliau. Terasa kecil bila duduk semeja dengan beliau tempoh hari. L.U.V.E merupakan novel pertama terbitan JS yang pernah aku baca. Yelah, selama ni asyik baca dan ulas novel terbitan FIXI je, sesekali ubah selera tak salah, bukan?

L.U.V.E karya sulung Pingu Toha boleh disimpulkan sebagai sebuah novel yang catchy namun klise. Plot yang terungkai jelas dengan landasan ala chic lit seperti kebanyakan karya komedi-romantik kebanyakan tulisan novelis Barat. Sesuatu yang boleh dipuji kerana bagi aku walaupun L.U.V.E biasa-biasa sahaja ceritanya, tetapi setidak-tidaknya ia tidak seperti novel cinta tipikal yang memenuhi toko buku bahagian Novel Melayu. Aku cakap L.U.V.E ini catchy sebab setiap babak demi babak ditulis pendek-pendek dan progressive jalan ceritanya selanjar dengan perkembangan watak. Pendek kata, tidak meleret dan merapu-raban.

#NaNoWriMo2016

#NaNoWriMo2016

#NaNoWriMo2015

#NaNoWriMo2015