234: melawak kasar.

I gotta admit.

Aku tahu ada a few of my friends yang sebenarnya tak selesa dengan cara aku melawak. Aku melawak sarkastik. But then again it doesn't mean that I am rude or being ignorant. Aku tahu batas-batasnya. Kalau that person is someone that I am close with and I know that he/she can tolerate with my so-called "pedas" words, then let it be. Kalau aku berada dalam lingkungan orang yang tak berapa aku nak rapat atau baru nak kenal tak adalah aku nak bodohkan diri sendiri untuk melawak kasar dengan orang tu.

So that brings back to the original question: sejauh manakah sebuah lawak atau gurauan itu akan dianggap kasar?

Like seriously, how long should you and that person being friends before you can actually feel comfortable in your own skin and act the way you're naturally behave or are we all just a bunch of pretentious people bila berada di depan kawan-kawan?

Nak dijadikan cerita, the other day aku dengan BFF aku si Nazs ni decide untuk makan pasembur kat Padang Kota. Saja, since aku keluar wad the other day aku dah lama gila kot tak keluar pergi mana-mana. So lepas pusing-pusing Gurney Plaza (which apparently every time aku pergi sana mesti ada wing baru bukak, pening!) dan cuci-cuci mata kitorang pun decide untuk jalan kaki je ke Padang Kota sebab bukannya jauh mana pun. Lagipun the weather petang tu macam okay je. Baby Qimie tak ada, Nazs tinggal kat pengasuh sebab memang lepas sekolah dia akan terus dihantar ke rumah pengasuh tu. Since Nazs kerja balik petang so elok sangatlah Qimie stay dengan pengasuh kejap. Petang tu Nazs dah call akak pengasuh tu dan cakap dia datang amek anak dia lambat sikit.

Anyways, masa kitorang tengah duduk-duduk usyar orang sambil makan pasembur panas-panas, phone si Nazs tu bunyi. Ada mesej masuk dan katanya ada kenalan dia nampak dia dengan seorang kawan (aku lettew) kat Padang Kota. Nazs mintak izin aku ajak kawan dia tu join sekali. Aku tak kisah pun. So around sepuluh minit lepas tu datang la seorang mamat ni tersengih-sengih kat meja kami.

Apentah nama mamat tu, tak penting pun. So for the sake of this story kita panggil dia Kay je. Cool?

Si Kay ni kerja bank, kenal dengan Nazs pun sebab last month bank dia ada buat farewell dinner untuk one of their staff-members kat hotel tempat Nazs kerja (mesti staff pangkat tinggilah kot, kalau tak takdenya nak buat farewell dinner segala bagai, ye tak?). Somehow they bumped into each other dan berkenalan. Si Kay tu duduk kat sebelah Nazs so he is in the middle between Nazs and me. Masa dia tengah sembang kencang pasal ape ntah, Nazs sibuk dok SMS aku dok gossip pasal mamat Kay tu.

According to Nazs, Kay pernah ajak dia keluar date dan since he got nothing better to do dia pun setujulah. What Nazs doesn't expect is that how rude that idiot Kay can be.

"Ade ke patut exactly lepas I citer pasal my mom passed away masa I kat uni, si bangang ni buat lawak pasal mother passing away." <- exact SMS yg Nazs hantar kat aku, aku taip balik je kat sini bagi korang baca.

Then it got me wondered, perhaps ada orang tak kisah kalau there is this new guy melawak kasar macam tu. But then again for such serious issue like the passing of a loved ones macam tu rasanya tak wajar la dibuat lawak. Even aku yang rapat gila dengan Nazs pun akan stay clear from sensitive issues macam tu sebab aku tahu benda-benda macam tu kita tak patut joked about (or even talk, unless kalau orang tu okay with it).

Then Nazs hantar lagi satu SMS suruh aku test mamat Kay ni. Since aku baru literally kenal dia tak sampai 10 minit, it'll be a good plan untuk try it out. So aku dengan ringan mulutnya cerita a bit pasal medical history aku.

Aku cakap pasal aku ada congenital heart problem dan aku actually baru je keluar wad about a week ago sebab paru-paru aku ada jangkitan kuman.

And guess what?

This stupid motherfucker started to crack jokes about me looking anorexic dan dia cakap kan cool kalau ada this one giant meat grinder yang leh dispose semua babies yang dah pre-scanned and kalau ada defect leh terus grind kasi mati.

WTF??!!

Seriously. What the fucking fuck?

Aku dengan Nazs dah saling pandang-pandang. Kuah kacang kat tengah meja tu nampak sedap je kalau aku flip it over to that idiot goddamit face.

Anyways... aku usyar fizikal dia. Dia boroi sket. So aku cakap macam ni:

"Eh, kau ni macam gemuk sikit eh? Mak dengan ayah kau memang gemuk jugak eh?"

Okay. Aku tahu its a personal attack (kot?) tapi rasanya fair kot. Tit for tat. Fair la kan?

Mamat Kay tu diam. Pastu dia fumbles on his phone, buat-buat macam tengah karang mesej. Aku dengan Nazs dah macam faham-faham, terus je mintak diri nak blah.

Masa dalam kereta, I can't help but to cry. Aku cuba untuk reflect balik pada diri sendiri.

Am I as bad as that asshole Kay? Apa mulut aku pedas dan tak bertauliah macam mamat tu ke?

As far as I can recall, aku takdelah selancang dan setolol mamat tu dalam berbicara. I know my limits. But then again meeting him had made me reflected on myself.

Sebaiknya, kita as human beings kenalah tahu batas-batas ketika berbicara. Everything that we speak/type sewajarnya have to go through some serious thought process sebelum ia dilafaskan.

Macam orang tua-tua cakap: terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata tidak berguna.

So guys, a lesson learned here is that fikir-fikirlah dulu sebelum melawak.

Ulasan