111: [siri tutorial blogger] #06 - cara hendak pindahkan kesemua entri & komen dari blog lama ke blog baru.

Seperti yang sedia maklum aku telahpun secara rasminya berpindah dari blog lelaki[tanpa]emosi ke ngomelsikit pada 1 Julai yang lalu dan rasanya aku telahpun jelaskan sebab kenapa aku berpindah.

Atas rekues cik rama-rama yang gorgeous, dia mintak ajar macam mana aku buat pindahkan kesemua entri, komen, label dan segala macam tok-nenek dari blog lama ke blog baru.

#01
Anda perlulah sudah mempuyai sekurang-kurangnya dua blog sebelum kerja-kerja memindah blog ni boleh dijalankan. Kedua-dua blog tersebut mestilah blogspot. Kalau salah satu daripada blog tu adalah Wordpress, Tumblr, Xanga, Livejournal... tutorial ni tak boleh dibuat. Capiche?

Macam aku, aku ada lima (yep, lima) blog dan salah satunya aku jadikan 'test blog' tempat aku test widget baru, coding atau apa-apalah. 'Test blog' aku ni private, so kalau korang google pun tak jumpa. Wakakakaa....

Untuk tutorial ini, lets just labelkan blog lama sebagai BLOG A dan blog baru sebagai BLOG B. Cool?

#02
Dari Dashboard, pergi ke option Settings blog yg korang nak pindahkan tu. Di situ, korang akan perasan ada pilihan Import blog, Export blog dan Delete blog kat bahagian atas tu.

Nampak tak?

aku siap highlight guna kotak kaler merah lagi.
klu tak nampak gak tataw la nak cakap ape...

Kalau nampak, sudi-sudikanlah tekan option Export blog.

Maka keluarlah page ini. Ha, tekan butan kaler oren yang bertulis 'Download Blog' tu...

tekan ler. jgn malu-malu...

#03
Bila korang tekan butang 'Download Blog', blogger akan download satu file *.xml ke dalam PC korang. Bila file tu dah siap download, cari file tu dan letak kat Desktop korang, sebab karang korang akan guna file tu. Kiranya menyenangkan hidup la kalau letak kat Desktop. Tapi kalau korang nak ignore step ni aku tak heran pun, asalkan later korang boleh cari file *.xml yang dah siap dimuat-turun tu, aku tak ada hal.

#04
Tekan Dashboard balik dan korang akan kembali ke muka depan Dashboard blogger. Kali ni, pilih option 'Settings' tapi untuk BLOG B pulak. Dari senarai tiga pilihan Import blog, Export blog dan Delete blog kat bahagian atas tu, pilih Import blog.

Tekan 'Choose file' dan cari balik kat mana file *.xml yang dah siap download tadi. Kalau korang ikut tips aku dan pindahkan file tu ke Desktop, senang la nak cari file tu balik. Selalunya file tu akan ada kat dalam folder Downloads kat Drive C, tapi bergantung la kepada settings Mozilla/Chrome/Opera/IE korang.

Bila dah jumpa dan tekan 'Open'.

Ada kekotak untuk 'Automatically publish all imported posts', maksudnya kalau korang checked kotak ni, semua entri yang korang import tadi akan terus di-publish-kan. Kalau korang tak nak publish lagi jangan check, biar je kosong.

Ok, masukkan captcha dan tekan butang 'Import Blog' warna oren tu...

urrgghh... aku benci gila menatang captcha tuh...

#05
Bergantung kepada 'kebesaran' BLOG A tu, lama la jugak proses nak tunggu siap import ni. Tambah-tambah pulak kalau BLOG A korang tu ada beratus-ratus entri, beribu-ribu komen... memang agak lama la jugak menunggu. Masa aku pindah dari lelaki[tanpa]emosi ke ngomelsikit dulu makan masa dalam sekitar 10 ke 20 minit jugak la aku tunggu. Tapi ini semua bergantung kepada line internet jugak. Makanya pergilah buat air dulu ke, siram pokok, bagi makan kucing dulu sementara tunggu blog siap diimport.

Bila dah siap, korang boleh la godek-godek entri baru kat BLOG B tu. Susun layout baru ke, ape ke... sukatilah.

Ingat; blog yang dah di-export tu tak kena delete pun. So lantak korang la nak hide ke, ape ke... macam aku, aku biar je blog lama aku tu aktif tapi aku dah tak kemaskini dah la... cuma aku ada tinggal pesan yang aku dah pindah ke blog baru so pengunjung masih lagi boleh keep in touch dgn aku.

Dah selesai semua proses perpindahan tu baru korang boleh dengan selamatnya delete file *.xml tu. Campak jauh-jauh masuk Recycle Bin. Mwhehehe...

---

Okaylah... senang tak tutorial kali ni? Agak renyah tapi rasanya korang boleh buat kot. Kepada cik rama-rama yang gorgeous (hamek ko, dua kali aku mention!) harap berpuas hati dengan tutorial kali ni. Ngee...

Teehee...

Ulasan