110: 2005-2011 - satu persoalan yang masih bersisa (bahagian II).

Ini kisah sambungan daripada entri ini.

Joystick bebas wayar PlayStation 3 itu kau letak di birai meja kopi, bersebelahan dengan sepiring donat yang seperempat sudah selamat ditelan. Kau renung aku dalam-dalam, buat aku sedikit gelisah sebenarnya. Aku pandang TV, Heavy Rain terjeda. Cuaca di luar cerah dan sewajarnya aku habiskan petang terakhir di Kota Singa menikmati nuansa negara jiran ini. Tetapi kau cakap kau penat berjalan dan kaki kau lenguh.

Aku tahu itu semuanya hanya alasan kau, bikin aku terperap di apartment kau ini. Dengan aku di sini, lebih banyak masa kau boleh luangkan bersama aku. Ya, taktik separa-keji kau berjaya!

"Dah ada jawapan?" Kau tanya, separuh bersahaja. Kau bangun, tukar tempat duduk dan capai piring donat itu. Dengan sekali telan donat itu hilang dari pandangan dan selamat masuk ke dalam perut kau.

Aku keluarkan telefon bimbit, kisar lagu dalam senarai dan akhirnya berhenti pada satu lagu.


Aku tinggalkan telefon bimbit ke atas meja dan berlari ke dapur. Bibir singki aku genggam kemas tatkala air mata yang tidak terbendung mengalir dengan sendirinya. Gelombang rasa yang terzahir dari dalam hati merebak naik ke atas, meresap keluar dari liang-liang kulitku dan terbebas ke segenap ruang kosong yang ada di dalam apartment itu.

Tiba-tiba ada tangan menjelajah mengunci perutku. Satu kucupan hinggap di belakang leher.

"Thanks."

Rasanya tak perlulah aku dedahkan penyudah cerita ini. Sepanjang dalam bas aku asyik senyum saja.

Teehee...

Ulasan