002: Malam Itu.


“Kalau I cakap yang  dah berkahwin, would that make any difference?” Si dia yang sedang meriba aku bertanya. Aku yang menatap dirinya, tangan terkunci di belakang tengkuknya tiba-tiba rasa kelu. Adik di dalam seluar lembik serta-merta. Aku kesat pinggir bibir pada tumit tapak tangan kanan sebelum kembali duduk di tempat duduk pemandu.

Aku masih tidak menjawab. Mata ke luar. Bukan sebab takut kalau-kalau ada kereta atau orang lalu, tetapi aku sendiri tidak tahu apa yang patut aku jawab. Otak aku kosong.

“Kenapa you diam? Tak selesa eh?”

Geleng.

“Habis tu?”

“Bukan tak selesa. Tapi… entahlah…”

Tangannya meramas pehaku. Perlahan-lahan dia tarik tanganku ke adiknya yang masih keras. Kepalanya basah. Aku masih tengok luar, cuma tangan aku saja yang turun naik adiknya.

“Ginilah. Kita tengok dulu macam mana. Boleh? I sayang sangat kat you, I tak nak hubungan kita setakat ni je.”

Klise!

Bukan aku tak mahu percaya, tetapi itu ayat klise kebanyakan PLU. Janji-janji manis pendasar agar dapat mengeskplorasi bontot si bottom yang hopelessly romantic macam aku. Kalau ditanya, memang aku sayang akan dia. Sudah sebulan kenal, kerap jumpa dan keluar jalan-jalan, berkongsi macam-macam. Pendek kata dalam tempoh sebulan itu dia sudah berjaya buat aku suka pada dia.

Kenapa dia perlu pilih malam ini untuk beritahu tentang hal ini? Tak boleh tunggu lepas main sebulan dua dari sekarang?

Tapi pada satu sisi lain aku bersyukur dia beritahu aku awal-awal. Sekurang-kurangnya perasaan aku terhadap dia belum cukup mendalam dan masih belum terlewat untuk aku tarik diri.

Kalau aku ini seorang bottom yang kejam, aku akan masih terima dia walaupun dia sudah berkahwin. Tetapi entah kenapa secebis hati baik aku ini kuat berbisik agar jangan teruskan. Imej potret keluarga dia terus terpancar macam projektor dalam kepala otak aku.

Demmit!

Terus tak jadi nak lancap adik dia!

Ulasan